Palermo

4 augustus 2017 - Cefalù, Italië

Inmiddels een beetje gewend aan de warmte, werd het langzaamaan tijd om in actie te komen, en dus trokken we vanochtend vroeg met de trein naar Palermo. De wandeling uit het reisgidsje leidde ons door een leuke stad die, anders dan andere grotere steden in Europa, niet massaal overspoeld is met toeristen. De dom vond ik het hoogtepunt, en verder zagen we mooie fontijnen, gezellige straatjes en leuke winkeltjes. Jammer dat het gala voor Mirthe nog te ver weg is, want het aanbod van galajurken is reuze! Koffie gedronken op een leuk pleintje en geluncht bij Iampizza. Mirthe is helemaal in haar sas met haar waaier. Warm was het wel, maar zeker de moeite waard! Nu nog 45 minuten naar Cefalu met de trein, dan nog 20 minuten lopen en dan….een heerlijke duik in het zwembad!

Gisteren wilden we met de auto naar een bergdorpje in de buurt. Daar zijn we echter niet aangekomen omdat we bij het keren op een smal weggetje in de bergen, de auto met de achterwielen over een muurtje “parkeerden”. Niet schrikken, het was niet boven een afgrond, maar uiteindelijk wél zeer ongemakkelijk omdat beide achterwielen vrij hingen. We hebben gemerkt hoe enorm aardig en behulpzaam de Italianen hier zijn! De ene ging naar beneden om een takelwagen de weg te wijzen, echt iedereen stopte sowieso om te kijken en hulp te bieden, en er werd ons water aangeboden. Na een uurtje wachten werden we gered door een oudere locale man (boer?) die op het idee kwam om met blokken steen tussen de muur en de achterwielen weer grip te krijgen zodat we de weg weer opkwamen. Na even zoeken vond hij een blok dat eruit zag alsof het er voor gemaakt was omdat het precies paste. De andere helpers duwden op de voorkant om daar meer grip te krijgen, en zo kwam het weer goed! We hadden geen zin meer om alsnog naar Pollina te gaan, dus werd dit het volgende dagje zwembad!
We hadden wel zin om nog mooie foto's van Cefalu te maken en lekker uit eten te gaan, en dat hebben we ook lekker gedaan! We kwamen terecht bij een leuk restaurantje met een binnentuintje waar het eten heel lekker smaakte!